W ramach realizacji projektu „Kropla wody – kroplą życia” uczniowie klas IF, IIIC i IIIF wzięli udział w prelekcji na temat „Rola wody w organizmie człowieka”. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się m.in.:
Pani dietetyk zwróciła również uwagę na problem zbyt częstego sięgania po energetyki. Przybliżyła uczniom skład tych napoi oraz jakie są skutki nadmiernego ich spożywania. {{/paragarph}}
Spotkanie poprowadziła pani dietetyk Justyna Filiks. {{/paragarph}}
Bardzo dziękujemy!
{{/paragarph}}{[author}}
Ewa Siejka
Agnieszka Krawczyk – Broszkowska
Anna Jędrzejczyk
Cierpienie jest nieodłączną częścią ziemskiego życia. Boimy się bólu, choroby i własnej słabości. Kiedy cierpienie nas dotyka, niełatwo jest je zaakceptować. Jest ono trudną próbą wiary. Cierpienie upokarza, przygniata ciężarem bolesnych przeżyć. Człowiek cierpiący przechodzi okresy buntu, który osłabia wolę i czyni go trudnym. Przeżywa chwile bezradności, zniechęcenia i samotności. Czuje się bezużyteczny, przytłacza go świadomość, że jest ciężarem dla innych.
Kolejną pozycją, do przeczytania której zachęcam, jest książka Grzegorza Piątka pt. „Gdynia obiecana. Miasto, modernizm, modernizacja 1920-1939”, która otrzymała Nagrodę Literacką Nike /Nike Czytelników w 2023 r.
„Gdynia obiecana” to opowieść o mieście tworzonym od podstaw, gdzie można było zacząć „z czystą hipoteką”: przezwyciężyć różnice między zaborami, pokonać zacofanie, uciec od narodowych przywar, od wiejskiej nędzy i wielkomiejskiego bezrobocia, zostawić w tyle waśnie etniczne i konflikty klasowe, uniknąć urbanistycznych błędów i historycznych ograniczeń krępujących rozwój innych miast. Tu nowe pokolenie uczyło się nowych umiejętności i zawodów związanych z morzem i międzynarodowym handlem. Tu, niczym w laboratorium, mogła powstać nieobciążona żadną złą ani dobrą tradycją nowoczesna polska miejskość oraz morska polskość. Tu Polska miała uciec do przodu, z wieku dziewiętnastego w dwudziesty.
To fascynująca i zaskakująca opowieść o budowaniu Gdyni od podstaw oraz marzeniu o idealnym mieście i idealnej Polsce.
J. Banaszczyk
W tym roku szkolnym klasa IE o profilu europejskim wraz z opiekunami p. A. Niepsuj i p. Bożeną Ujmą uczciła Dzień Kobiet i powitanie Wiosny wycieczką do Warszawy. Głównym celem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Jest to najwłaściwsze miejsce, by zapoznać się z historią II wojny światowej, ale przede wszystkim z historią naszej stolicy. Z zainteresowaniem przyglądaliśmy się, jak żyli ludzie przed wojną i w czasie jej trwania, z czym się zmagali, jakie mieli problemy. Mogliśmy choć na chwilę wcielić się w ich los wędrując kanałami, a także uświadomić sobie ogrom zniszczeń oglądając film „Miasto ruin”, prezentujący przerażający obraz zniszczonej Warszawy po 63 dniach walk. Przeżyliśmy prawdziwą lekcję historii, która uczy pokory.
Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie Starego Miasta, spacer po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie. Wycieczkę zakończyliśmy w Złotych Tarasach.
W dniu 11.03.2024 roku w I LO w Radomsku odbył się wykład z dr Agatą Antczak-Stępniak na temat zjawiska „zombie” na rynku nieruchomości. Został on przeprowadzony w ramach działań promocyjnych kierunków prowadzonych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego (Inwestycje i Nieruchomości, EkoMiasto, Gospodarka Przestrzenna). Jego celem było zaprezentowanie uczniom problemów generowanych przez otaczające nas, opuszczone nieruchomości, a także wskazanie rozwiązań, jakie mogą być podejmowane, aby je „ożywić”. W trakcie wykładu poruszono kwestie związane z rodzajami nieruchomości „zombie”, skalą tego zjawiska, konsekwencjami ich istnienia dla różnych podmiotów. Ostatecznie przedstawiono także zawody, które mogą być potrzebne w procesie „przywracania do życia” takich nieruchomości, a do których potrzebną wiedzę można zdobyć na jednym z promowanych kierunków, tj. Inwestycje i Nieruchomości.
Anna Niepsuj
SĄ WŚRÓD NAS NAUCZYCIELE NA MEDAL! PANI PROF. ANNA JĘDRZEJCZYK, NAUCZYCIEL JĘZYKA FRANCUSKIEGO I WYCHOWAWCA KL. III E, ZAJĘŁA I MIEJSCE W PLEBISCYCIE EDUKACYJNYM DZIENNIKA ŁÓDZKIEGO I OTRZYMAŁA TYTUŁ NAUCZYCIELA NA MEDAL 2023.
SERDECZNIE GRATULUJEMY!!!
Dnia 18 marca 2024 r. klasa II D i część kl. II C uczestniczyła w warsztatach na Wydziale Matematyki i Informatyki UŁ w ramach współpracy I LO z uczelnią.
Młodzież została zapoznana z wybranymi zagadnieniami sztucznej inteligencji oraz możliwościami JEJ zastosowania w projektowaniu gier komputerowych. Na przykładzie konkretnych gier zostały przedstawione mechanizmy sztucznej inteligencji.
Zajęcia prowadziła Pani dr Marta Lipnicka z Katedry Sztucznej Inteligencji i Analizy Nieliniowej.
Dziękujemy Pani Doktor za poświęcony czas i interesujące zajęcia.
Dnia 6 marca 2024 r. klasa II D uczestniczyła w wycieczce do Łodzi w ramach współpracy I LO z Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.
W Łodzi powitała nas Pani dr Agnieszka Rzeńca, która zabrała nas na wycieczkę po mieście. Zwiedzanie obejmowało m.in. Pl. Zwycięstwa 2, Park Źródliska, Muzeum Herbsta, Księży Młyn, Królestwo Grohmanna , Muzeum Kinematografii. W ciekawy sposób przedstawiono młodzieży historię miasta.
Kolejnym etapem wyjazdu były zajęcia na UŁ, które poprowadziła również Pani dr A. Rzeńca, a dotyczyły one koncepcji rozwoju miast jako punktu wyjścia do formułowania polityki miasta. Dziękujemy Pani Doktor za poświęcony czas oraz ciekawe zajęcia.
W dniu 12 marca 2024 r. w Wyższej Szkole Planowania Strategicznego na Wydziale Zdrowia i Nauk Społecznych w Piotrkowie Trybunalskim odbyła się XI edycja konkursu, którego celem jest promowanie zasad udzielania pierwszej pomocy wśród uczniów szkół średnich poprzez: pogłębianie wiedzy nt. współczesnych zagrożeń życia i zdrowia oraz sposobów udzielenia pomocy poszkodowanym; zapoznanie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji 2022; użycie defibrylatora zewnętrznego w nagłym zatrzymaniu krążenia.
Zespół I LO w składzie: Olga Oleszczak IC, Lena Urbaniak IIC, Krzysztof Ćwiek IIIC zajął III miejsce wśród 14 zespołów z województwa łódzkiego, które wzięły udział w zawodach. Konkurs obejmował tylko część praktyczną. Każdy zespół miał do pokonania trzy symulowane zdarzenia i musiał również udzielić pomocy w stanie zagrożenia życia na podstawie wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji. Młodzieży gratulujemy wygranej i życzymy dalszych sukcesów!!!
Opiekunem uczniów była Pani Bożena Ujma – nauczyciel edb oraz instruktor Pierwszej Pomocy PCK
W etapie ogólnopolskim (ustnym) Zuza i Nadia zmagały się z pytaniami z zakresu ochrony praw ucznia, przeciwdziałania łamaniu praw ucznia, analizowały także kazusy o tej tematyce. Zuzanna Domagała uzyskała bardzo wysokie - 10 miejsce. Laureatami zostało pięć osób z najlepszymi wynikami w skali kraju.
Warto dodać, że w I etapie, szkolnym, uczestnicy rozwiązywali test pisemny z pytaniami o ochronę praw ucznia w roli głównej. Z kolei w etapie II (wojewódzkim) należało napisać pracę pisemną albo przygotować nagranie wideo na temat: „Godność osoby uczącej się — czym jest i co z niej wynika?”.
Organizatorem Olimpiady jest Fundacja na rzecz Praw Ucznia. Olimpiadę wspierają m.in. Marszałek Sejmu, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Naczelna Rada Adwokacka, Krajowa Rada Komornicza.
Opiekunem merytorycznym uczennic jest nauczyciel geografii oraz WOS - Pan Tomasz Mazur.
Zuzia, Nadia - WIELKIE GRATULACJE!
W dniu 8 marca 2024 r. klasa IIE zorganizowała szkolne obchody Dzień Kobiet. Uczniowie przygotowali stoisko ze słodkościami. Na specjalnie przygotowanej ściance można było zrobić pamiątkowe zdjęcie. Dzień ten umilały piosenki „o kobietach”.
Serdecznie dziękujemy klasie IIE za piękną oprawę Dnia Kobiet.
Agnieszka Styczyńska-Dryja
Poznawanie tradycji i obyczajów krajów, których języków obcych uczy się młodzież w naszym liceum wpisane jest w proces jej kształcenia. Realizując zadania projektowe uczniowie pozyskują wiedzę i wzbogacają słownictwo odpowiednio do opracowywanego tematu. Projekt „walentynkowy” o charakterze językowo – artystycznym umożliwił poznanie zwyczajów święta obchodzonego już w starożytnym Rzymie ku czci Junony, bogini kobiet i małżeństwa. Efekty pracy artystycznej poznała społeczność szkoły dzięki przygotowanej wystawie prezentującej „obcojęzyczne walentynki”. Ogniwem podsumowującym przedsięwzięcie było przedstawienie efektów pracy w poszczególnych grupach uczniowskich i wylosowanie upominków w formie voucherów do radomszczańskiej kawiarni. Pan Dyrektor Bogdan Węgrzyński wyraził słowa uznania kierowane do młodzieży za jej zaangażowanie w realizację prac projektowych.
mgr Iwona Bałazińska
1 marca braliśmy udział w wycieczce edukacyjnej do Warszawy. Stolica przywitała nas piękną pogodą, a zwiedzanie rozpoczęliśmy od podziwiania panoramy miasta z tarasu widokowego Pałacu Kultury i Nauki znajdującego się na trzydziestym piętrze.
Potem była chwila na małe zakupy i drugie śniadanie w słynnej galerii handlowej. Około godz. 13 .00 wyjechaliśmy do Soho Art. Centre, aby realizować kolejny punkt wycieczki. Z autokaru można było zobaczyć charakterystyczne budowle i miejsca. Kolejnym punktem było zwiedzanie immersyjnej wystawy „Van Gogh and Friends”. Podczas zwiedzania mogliśmy „zanurzyć” się w obrazach francuskich impresjonistów oraz poznać historię twórczości Van Gogha i innym znanych malarzy tego okresu. Po wystawie przyszedł czas na zwiedzanie Starego Miasta i powrót do Radomska. Warszawa pożegnała nas deszczem.
Uczniowie klas IA, IC, ID1, 1F, 2A, 2F, 3E
11 marca obchodziliśmy 120. rocznicę śmierci, patrona naszej szkoły, Feliksa Fabianiego. Z tej okazji nasza młodzież złożyła wiązankę kwiatów na jego grobie i zapaliła znicze. Społeczność szkolną reprezentowali uczniowie klasy II B: Zofia Maligłówka, Amelia Rakowiecka i Igor Sambor.
Nasza szkoła przystąpiła do konkursu ”Mistrzowie makulatury”. Zwracamy się z prośbą do naszych uczniów o przynoszenie niepotrzebnych zeszytów, książek, papieru, tekturę. Makulatura powinna być związana mocno sznurkiem, podpisana (imię, nazwisko, klasa) i najważniejsze zważona. Naszą zbiórkę zaczynamy 3.04.2024 do 31.05.2024. Przyniesiony papier należy zanosić do magazynku koło kortu (zielone szczytowe drzwi z napisem makulatura). Dzień zbiórki: poniedziałki i środy od 7.30-8.30.
Osoby odpowiedzialne: E.Siejka, A.Krawczyk-Broszkowska. A.Wyrfel-Grzegorczyk.
Szanowni Państwo, ZWRACAM SIĘ Z PROŚBĄ - nasza szkoła ma podpisaną umowę z fundacją studencką Młodzi Młodym, na mocy której Państwa darowizna 1,5% podatku przy rozliczeniu PIT zostanie przekazana dla naszej placówki. Stąd gorąca prośba o przekazanie przy rozliczeniu 1,5 % podatku CEL SZCZEGÓŁOWY: I LO RADOMSKO 133, KRS: 0000270261, Dzięki Państwa pomocy będziemy mogli doposażyć szkołę. Środki pozyskane w ubiegłym roku zostały przeznaczone na dofinansowanie zakupu tablicy interaktywnej do pracowni języka polskiego. Proszę w imieniu Rady Rodziców i swoim.
Link do filmiku Facebook I LO
Bogdan Węgrzyński
Dyrektor I LO w Radomsku
Drodzy Uczniowie, już od kilku lat SU naszej szkoły jest organizatorem dwóch konkursów Primus Inter Pares (Najlepszy wśród równych sobie) oraz Semper Praesens (Zawsze obecny), których rozstrzygnięcie przypada zawsze podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
Zachęcamy do zapoznania się z załącznikami (regulaminy) oraz zapraszamy serdecznie do udziału!
Opiekunowie SU (Justyna Broniszewska I Tomasz Wojtasik)
Regulamin przyznawania tytułu PRIMUS INTER PARESPodczas wypełniania formularza PIT wpisz:
KRS: 0000270261
oraz poniższy cel szczegółowy: I LO RADOMSKO 133
Pracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Celem programu jest ułatwienie młodzieży ze wsi i z małych miast pokonania trudnej dla niej bariery związanej z rozpoczęciem nauki w szkole wyższej, poprzez ufundowanie stypendiów na pierwszy rok studiów oraz założenie, że perspektywa uzyskania takiego stypendium będzie działać motywująco.
Szczegóły na stronie internetowej: www.stypendia-pomostowe.pl
STYPENDIA POMOSTOWE 2023/2024Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz