PROGRAM
The Future Leaders Exchange Program (FLEX) jest amerykańskim rządowym programem stypendialnym dla uczniów szkół średnich z państw Eurazji. Dzięki niemu można spędzić rok w Stanach Zjednoczonych mieszkając z rodziną goszcząca i uczyć się w lokalnym High school’u. Program obejmuje ponad 20 państw, m.in. Polskę, Ukrainę, czy Uzbekistan. Większość kosztów jest pokrywana przez sponsora programu, t.j. Departament Stanu USA.
Celem programu jest wzajemne zrozumienie państw i kultur, dzięki umożliwieniu młodzieży doświadczania codziennego amerykańskiego życia z pierwszej ręki. Również poprzez promocję własnej narodowości.
Pierwszym etapem do zostania stypendystą jest złożenie internetowej aplikacji. Składa się ona z trzech esejów w języku angielskim, podstawowych informacji o uczestniku i rodzinie. Często zdarza się że osoba aplikująca nie zostaje finalistą za pierwszym razem, tak jak w moim przypadku więc warto próbować w następnym roku.
Drugi etap to półfinały w jednym z większych miast Polski. Ja udałem się do Warszawy. W tym etapie uczestnicy muszą wykonać cztery zadania, są to: test z języka angielskiego, `kolejne trzy eseje, rozmowa kwalifikacyjna (wywiad) i praca w grupie.
Warto podkreślić, że jest to wymiana kulturalna więc najcenniejszymi umiejętnościami, są zdolność do zmiany środowiska, otwartość i chęć działania. Każdy ma szansę zostać finalistą i tak jak ja uczyć się w Stanach Zjednoczonych.
AMERYKAŃSKA SZKOŁA
Szkoła znacznie różni się od polskiej, nie ma tutaj stałego dla całego kraju programu nauczania, ani egzaminów końcowych na wzór matury. High school składa się z 4 klas, a najmłodsi uczniowie mają 14 lat. W mojej szkole uczeń musi wybrać 6 przedmiotów, których się będzie uczył. Nie ma stałych klasach, więc na każdej lekcji można spotkać inne osoby. Lekcje zaczynają się od 7:30 i trwają do 14:30. Wszystkie przerwy trwają pięć minut, oprócz przerwy na launch, która w sumie trwa dwie godziny. Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy, dzięki czemu na stołówce zawsze znajdzie się miejsce dla każdego. Każda lekcja trwa godzinę. Wielką różnicą między Polską a Stanami Zjednoczonymi jest sport. Każde liceum ma swoje drużyny sportowe i rywalizujące z innymi szkołami. Dla Amerykanów sport to część kultury bez której nie mogli by żyć, dlatego większość uczniów znajduje swoje miejsce w jakiejś szkolnej drużynie. By uniknąć podziałów na każdą porę roku przypadają inne sporty i tak na jesień najpopularniejszym sportem jest futbol amerykański, a wiosną baseball.
RODZINA
Rodziny goszczące przyjmują do siebie uczniów w formie wolontariatu. Najczęstszą motywacją jest chęć poznania innych ludzi i ciekawość świata. Bardzo często są to mili i dobrzy ludzie, którzy często angażują się w życie lokalnej społeczności.
CIEKAWOSTKI
Organizacje goszczące, które znajdują rodziny jak i szkoły dla uczniów wymagają ukończenia określonej przez nich ilości godzin wolontariatu. Jest to bardzo dobrze przemyślane, gdyż wolontariat otwiera nowe możliwości i daje wiele doświadczeń jakich nie moglibyśmy znaleźć w szkole. PODSUMOWANIE Moim zdaniem warto próbować swoich sił i aplikować do programu FLEX. Jest to wyjątkowa okazja dla każdego ucznia, który chce poznawać świat i jest gotowy by oddać najlepszą część siebie, swojej kultury i narodowości w celu promowania przyjaznych stosunków międzynarodowych.
Stało się... We wtorek, punktualnie o 9.00, rozpoczęła się kolejna sesja maturalna. Na początek język polski, a potem matematyka i język angielski, następnie wybrane przedmioty w rozszerzeniu oraz egzaminy ustne. Nie pozostaje nam nic innego jak życzyć naszym tegorocznym MATURZYSTOM połamania długopisów!!!
NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI!!!
3 maja w naszym mieście obchodziliśmy kolejną rocznicę uchwalenia Konstytucji z 1791 roku. O godzinie 11.30 w Kolegiacie św. Lamberta rozpoczęła się msza św. Następnie jej uczestnicy w pochodzie udali się pod obelisk znajdujący się na Placu 3 Maja. Tam parlamentarzyści, przedstawiciele rządu i samorządu, partii politycznych i organizacji społecznych złożyli wiązanki i bukiety kwiatów. Wcześniej aktorzy Teatru Źródło odczytali ważniejsze fragmenty Konstytucji. Na koniec uroczystości orkiestra odegrała mazura. Nasza szkoła była reprezentowana przez poczet sztandarowy w składzie: Adrianna Kiełkowicz, Maja Drążkiewicz, Natalia Ciemniewska, Oliwia Zatoń, Igor Obarzanek i Szymon Wójcik.
Przybyła na uroczystą akademię społeczność szkolna przeniosła się za sprawą okolicznościowej dekoracji, prezentacji multimedialnej i części artystycznej w burzliwe czasy XVIII wieku. Tłem do części artystycznej stał się lasek brzozowy z ułożonymi listkami w kształt delikatnie powiewającej flagi, a ponad nim widniały trzy słowa BYŁA JEST BĘDZIE - motto obchodów rocznicowych w I LO. Przedstawiony podczas uroczystości rys historyczny i inscenizacja przywołujące czasy Sejmu Wielkiego umożliwiły właściwe zrozumienie przesłania ukierunkowanego na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość naszej ojczyzny. Wiele elementów złożyło się na stworzenie podniosłej atmosfery Święta upamiętniającego datę 3 Maja 1791roku.
Łukasz Piątkowski, uczeń klasy ID1, zdobył wyróżnienie w półfinale ogólnopolskiego konkursu geologiczno - środowiskowego „Nasza Ziemia – środowisko przyrodnicze wczoraj, dziś i jutro”. W I etapie, Łukasz przygotował pracę pisemną na temat ewolucji oraz wyginięcia organizmów w dawnych epokach geologicznych, natomiast w półfinale zmagał się z testem z zakresu wiedzy geologicznej. Półfinał konkursu odbył się w siedzibie Oddziału Świętokrzyskiego PIG-PIB w Kielcach. Organizatorem konkursu jest Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy.
Łukasz, wielkie gratulacje!
Opiekunem merytorycznym Łukasza jest nauczyciel geografii i WOS - Tomasz Mazur.
„Spotkajmy się zanim przyjdzie zima” autorstwa Zbigniewa Zborowskiego to pierwsza część wielopokoleniowej sagi historycznej.
W bitwie pod Żyrzynem Polacy zdobywają transport rosyjskich rubli. Żołnierz Jan Młynarski zachowuje jedną złotą monetę, by podzielić ją na połówki – jedną dla siebie, drugą dla ukochanej Oleńki Zaporewicz, z którą rozdzieliła go wojna.
Tak zaczyna się podróż kawałków złota przez czas i przestrzeń. Lwów w XIX wieku, Syberia, literacka Warszawa i artystyczny Paryż z przełomu wieków. Rozdzielone połówki monety przechodzą przez trzy pokolenia kobiet i mężczyzn z rodów Zaporewicz i Młynarskich. Schowane po kieszeniach lub dumnie prezentowane w medalionach, wraz z kolejnymi właścicielami są świadkami rewolucji bolszewickiej w Rosji, Wielkiej Wojny, odzyskania niepodległości Polski, narodzin faszyzmu w Niemczech i hitlerowskiej okupacji podczas II wojny światowej.
Jak piszą czytelnicy, historie opisane w powieści są bardzo ciekawe, poruszające i zapadające w pamięci. Książkę czyta się szybko, akcja goni tu akcję, a jedna wyjaśniona tajemnica otwiera drzwi do kolejnego sekretu sprzed lat. Zbigniew Zborowski zakończył pierwszy tom serii z wieloma niedomówieniami, dlatego też polecam kolejne części tej sagi, które dostępne są w naszej bibliotece.
J. Banaszczyk
NADSZEDŁ TEN DZIEŃ. DZIEŃ, W KTÓRYM MUSICIE ZADECYDOWAĆ, CO DALEJ? ZAPOZNAJCIE SIĘ Z NASZĄ OFERTĄ I PODEJMIJCIE WŁAŚCIWĄ DECYZJĘ.
I LO ZAPRASZA!
Nasza szkoła przystąpiła do konkursu ”Mistrzowie makulatury”. Zwracamy się z prośbą do naszych uczniów o przynoszenie niepotrzebnych zeszytów, książek, papieru, tekturę. Makulatura powinna być związana mocno sznurkiem, podpisana (imię, nazwisko, klasa) i najważniejsze zważona. Naszą zbiórkę zaczynamy 3.04.2024 do 31.05.2024. Przyniesiony papier należy zanosić do magazynku koło kortu (zielone szczytowe drzwi z napisem makulatura). Dzień zbiórki: poniedziałki i środy od 7.30-8.30.
Osoby odpowiedzialne: E.Siejka, A.Krawczyk-Broszkowska. A.Wyrfel-Grzegorczyk.
Drodzy Uczniowie, już od kilku lat SU naszej szkoły jest organizatorem dwóch konkursów Primus Inter Pares (Najlepszy wśród równych sobie) oraz Semper Praesens (Zawsze obecny), których rozstrzygnięcie przypada zawsze podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
Zachęcamy do zapoznania się z załącznikami (regulaminy) oraz zapraszamy serdecznie do udziału!
Opiekunowie SU (Justyna Broniszewska I Tomasz Wojtasik)
Regulamin przyznawania tytułu PRIMUS INTER PARESPracownia powstała w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi "Nasze ekologiczne pracownie”.
Całkowity koszt zadania : 70 140 zł. Pozyskane środki z WFOŚ i GW w Łodzi - 59 940zł, wkład własny, środki z Powiatu Radomszczańskiego – 10 200zł.
Pozyskane fundusze pozwoliły utworzyć nowoczesną, funkcjonalną , bogatą w pomoce dydaktyczne pracownię, dającą młodzieży atrakcyjne warunki nauczania, a nauczycielom komfortowe warunki pracy.
W Eko-Centrum Geograficznym będą prowadzone zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, w większości z geografii.
Przerobiono instalację elektryczną, wycyklinowano i pomalowano podłogę, wyremontowano i pomalowano ściany, odnowiono parapety. Zakupiono jednoosobowe stoliki, krzesła, szafy, biurko, komputer. Oprócz tradycyjnych pomocy dydaktycznych (mapy, globusy, plansze) zakupiono programy multimedialne. Tablica kredowa została zastąpiona monitorem interaktywnym, dotykowym, który łączy w sobie funkcjonalność tablicy interaktywnej z komputerem, projektorem i głośnikami. Prezentowanie na ekranie mapy, plansze, filmy pozwolą pokazać obiekty w bardzo dużej rozdzielczości. Na ścianach pracowni zostały wyeksponowane ciekawostki z ekologii i geografii. W oknach pojawiły się nowe rolety. Na szafkach i parapetach rośliny.
Beata Zając-Turlejska
Celem programu jest ułatwienie młodzieży ze wsi i z małych miast pokonania trudnej dla niej bariery związanej z rozpoczęciem nauki w szkole wyższej, poprzez ufundowanie stypendiów na pierwszy rok studiów oraz założenie, że perspektywa uzyskania takiego stypendium będzie działać motywująco.
Szczegóły na stronie internetowej: www.stypendia-pomostowe.pl
STYPENDIA POMOSTOWE 2023/2024Nasza szkoła w okresie 1.05-31.10.2022 r. realizuje projekt pn. Cyfrowa szkoła - rozwój edukacji cyfrowej w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku.
Celem projektu jest poprawa jakości oferty edukacyjnej w zakresie nauczania opartego o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Działania projektowe oparte są na o zadaniach:
Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu pozwolą na zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji opartej o najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne ukierunkowanej na potrzeby ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Wartość projektu: 233.437,50 zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
To już trzecia EKOPRACOWNIA jaką udało nam się utworzyć w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku od 2016 roku.
To wszystko dzięki konkursom Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi „ Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Tym razem EKOPRACOWNIA powstała w sali nr 5, która do tej pory pełniła funkcję pracowni biologicznej. Bardzo się cieszymy, że w tak trudnych czasach po raz kolejny udało się sprostać wymaganiom konkursowym.
Oprócz powyższych kwot Rada Rodziców przy I LO przekazała 4 300 zł na prace remontowe zaplecza EKOPRACOWNI.
W „ EKOPRACOWNI I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka, biologia.
Więcej informacji o ekopracowni
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
Całkowity koszt zadania to 165 tys. zł. w tym:
Autorki i koordynatorki projektu:
Katarzyna Alama-Gębicz – wicedyrektor I LO
Beata Zając Turlejska – nauczyciel fizyki i matematyki
przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Wartość ogólna zadania: 49 931 zł
Wysokość dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 41 667 zł
Wkład własny : 8 264 zł
Utworzone „Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku”, umożliwiło stworzenie uczniom warunków do przeprowadzania doświadczeń z zakresu przedmiotów przyrodniczych, analizy procesów i zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Powstały stanowiska do eksperymentowania , wyposażone w nowoczesne pomoce. W ramach remontu pomalowano ściany, wycyklinowano i pomalowano parkiet, naprawiono parapety. Wykonano przyłącze wodno-kanalizacyjne. Zmodernizowano instalację elektryczną, wykonano przyłącze do urządzenia sieciowego obsługującego internet. Zakupiono i zainstalowano przesuwaną tablicę akademicką , szafy na pomoce dydaktyczne, krzesła, biurko dla nauczyciela, stół demonstracyjny. Zakupione jednoosobowe stoliki uczniowskie umożliwią pracę indywidualną uczniów jak i w grupach. Zostały wykonane i umieszczone na ścianach plansze dydaktyczne oraz układ okresowy. W ramach projektu zakupiono cztery komputery, projektor, wizualizer, urządzenie sieciowe, tablet graficzny. Pracownia wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne związane z edukacją ekologiczną m.in.: zestaw do doświadczeń i ćwiczeń z optyki geometrycznej, zestaw do doświadczeń z elektrostatyki, autko z napędem wodorowym, autko napędzane energią słoneczną, baterię słoneczną z wbudowanym silnikiem, mikroskop, lupy, maszynę elektrostatyczną, Generator Van de Graaffa z akcesoriami, elektryczną pompę próżniową, komplet do doświadczeń z próżnią miernik natężenia dźwięku, sprzęt laboratoryjny.
W „ Eko-eksperymentarium I Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku” będą realizowane treści z zakresu edukacji ekologicznej w ramach przedmiotów: chemia, fizyka , przyroda, biologia.
W realizacji zadania wspiera nas organ prowadzący szkołę - Powiat Radomszczański. Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również od firmy FBSerwis Kamieńsk Sp.z o.o.
Koordynatorki projektu: Beata Zając-Turlejska, Katarzyna Alama-Gębicz